Wij zijn MAA!


38 piloten en 7 helikopters. Daar begint het mee.

De ANWB Medical Air Assistance (MAA) is met meer dan 7000 vluchten per jaar de medische helikopteroperator in Nederland. We vliegen voor vier traumacentra, de RegionaleAmbulance voorziening Fryslân, voor (semi)overheden en voor evenementenorganisaties. Zeven dagen per week, 24 uur per dag. Onze 46 medewerkers, van wie 38 piloten, zijn goed opgeleid, betrokken en geïnspireerd.

MAA is een zelfstandig dochterbedrijf van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB en beschikt momenteel over vier traumahelikopters en één reserve van het type Airbus Helicopters EC-135. Daarnaast beschikt MAA over een ambulancehelikopter van het type Airbus Helicopters H145 en één reserve ambulancehelikopter. Met deze zeven helikopters bestrijken we heel Nederland.

 

Historie

1 mei 1995
Op 1 mei 1995 startten de ANWB en het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam een pilot met helikopterhulpverlening. De Bolkow 105 (roepnaam: Lifeliner 1) en zijn piloten waren afkomstig van KLM/ERA, de medische crew van het VUmc, het projectmanagement en een groot deel van de financiële middelen van de ANWB. De ANWB richtte hiervoor het dochterbedrijf voor helikopterhulpverlening Medical Air Assistance (MAA) op.

Het Nederlandse hulpverleningssysteem berust net als het Amerikaanse op uitstekend opgeleid verpleegkundig personeel op ambulances. Standaardprocedures zorgen voor een constant hoge kwaliteit van de patiëntenzorg. In Nederland was niet alleen de inzet van helikopters nieuw, maar ook dat zich permanent een trauma-arts aan boord van de heli bevond, die ter plekke direct beschikbaar was voor hulp aan patiënten.

1 augustus 1997
In samenwerking met het Academisch Ziekenhuis Rotterdam (AZR) en een aantal subsidieverleners start de ANWB een tweede experiment: de tweede traumahelikopter vanaf Rotterdam Airport.

Medio 1998
Belangrijkste resultaten van een onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de Erasmus Universiteit.:

  • Inzet van de traumahelikopter spaart levens.
  • Vooral verkeersslachtoffers profiteren van de inzet van traumahelikopters.
  • De verpleegtijd/restinvaliditeit veranderen niet bij inzet van een traumahelikopter.
  • De kosten per gewonnen levensjaar zijn aanvaardbaar.

Medio 1999
De minister wijst de tien traumacentra aan, waarvan vier hun mobiel medische teams (MMT) met een helikopter mogen vervoeren.

December 2004
Op 18 december presenteert ANWB Medical Air Assistance drie gloednieuwe citroenvlindergele helikopters, type EC 135.

Vanaf November 2006
In opdracht van en in samenwerking met het Traumacentrum Oost van het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen is een nieuwe pilot gestart. Het gaat om een proef met nachtvluchten van de traumahelikopter vanaf vliegbasis Volkel. Tijdens de pilot is onderzocht of een mobiel medisch team ook in het donker op een veilige manier met een helikopter naar de plaats van een ongeval kan worden gebracht. Als dat zo is, zou ook ’s nachts gebruikgemaakt kunnen worden van helikopters bij het realiseren van 24-uurs traumazorg. De resultaten zijn positief en worden in december 2007 aan het ministerie van VWS gepresenteerd.

Najaar 2010
In het voorjaar van 2011 moet Nederland beschikken over een landelijk dekkend netwerk van 24/7-stations. De voorbereidingen hiervoor bestaan onder andere uit een nachtopleiding voor de piloten en een Hems Crew Member-opleiding voor de traumahelikopters van Amsterdam, Rotterdam en Groningen. In samenwerking met de traumacentra worden de noodzakelijke aanpassingen voor een continue dienstverlening (o.a. wijzigingen aan de huisvesting en de helikopters) doorgevoerd.

Voorjaar 2011
In april 2011 is ook de Lifeliner 4 24/7 inzetbaar.

November 2016
Vanaf het moment dat Defensie in 2014 aankondigde het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden te willen overdragen, heeft de Friese ambulancezorg hard gewerkt aan een goed alternatief: het in de lucht brengen van een eigen helikoptervoorziening.

De regionale Ambulancevoorziening (RAV) Fryslân heeft de aanbesteding voor het inhuren van een helikopter en bijbehorende piloten officieel gegund aan ANWB Medical Air Assistance (ANWB MAA).  Het benodigde contract is op 19 augustus 2016 getekend. ANWB MAA mag de komende vijf jaar het ambulancevervoer door de lucht verzorgen vanaf de Waddeneilanden.

Sinds 16 november 2016 is de helikoptervoorziening operationeel; hiermee is de zorg vanaf de Waddeneilanden naar het vaste land definitief voor de toekomst gewaarborgd. De nieuwe (H145) ambulancehelikopter is overigens de eerste en enige van Nederland. Als uitvalsbasis van de helikopter en haar crew is gekozen voor vliegbasis Leeuwarden.

IMG-20161128-WA0002

Internationale samenwerking

ADAC (Duitsland)
MAA werkt intensief en coöperatief samen met de ADAC Luftrettung uit Duitsland. In Groningen voert MAA het contract uit voor de ADAC. Een logische samenwerking, want de ANWB en de ADAC hebben dezelfde doelstellingen. Beide organisaties zijn er voor hun leden en werken niet vanuit een winstoogmerk. Deze samenwerking leidt tot veel expertise rondom helikopterdienstverlening.

EHAC (Europa)
MAA is medeoprichter van de EHAC (European HEMS and Air Ambulance Committee). In deze vereniging zijn Europese vliegbedrijven vertegenwoordigd, die helikopters en ambulancevliegtuigen inzetten voor reddingswerk, medische noodgevallen en patiëntenvervoer.

Comments are closed.